ساختار سازه پارچه ای و ویژگی های محیطی آن چیست؟

سازه پارچه ای ساختاری است که با کشش سیستم غشایی (به طور معمول با سیم یا کابل) مشخص می شود. پشتیبانی سازه ای مهم را به سازه عرضه دهد.

این شکل می تواند فرمهای متعددی را در خود جای دهد. اگرچه معمولاً بر پایه دو بلوک ساختمان اساسی بنا شده است: زین و مخروط. این آثار معماری نمایشی و ساختاری ایجاد می کند. طیف گسترده ای از طراحی فرم رایگان و سازه های سقف را ارائه می دهد. کشش  سازه باعث ایجاد هرگونه خلال در پارچه می شود و برای مقاومت در برابر مواد ایجاد می کند. در برابر هرگونه هوای شدید و آسیب های احتمالی مقاومت کند.

 در سازه پارچه ای پارچه ها استفاده می شوند؟

برای ایجاد تنش، تمام پارچه ها در جهت های مخالف کشیده می شوند. با این حال برخی از پارچه ها دارای ویژگی های مختلفی هستند. در حال حاضر چهار نوع پارچه وجود دارد که امروزه برای سازه های پارچه کششی استفاده می شود.

  • پارچه پلی استر با روکش PVC

این پارچه مقرون به صرفه است و ماندگاری آن 10 تا 20 سال است. بیش از 40 سال است که در بسیاری از برنامه ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. جابجایی آن برای برنامه های کاربردی مکان موقت به سهولت است.

  • (پارچه شیشه ای با روکش PTFE فقط سازه های دائمی)

این ماندگاری چندین ساله است و کاملاً بی اثر است. در زیر پرتوهای ماوراء بنفش تخریب نمی شود. در اکثر کدهای ساختمان غیر قابل احتراق محسوب می شود. PTFE

  • (فویل ETFE فقط سازه های دائمی)

این گزینه در سازه های بالش که ویژگی های حرارتی بسزایی را دارا هستند استفاده می شود. این فویل می تواند مانند محصولات شیشه چند لایه شفاف و بدون حاشیه باشد تا هر سطح شفافیت را فراهم کند.

در کجا می توانید یک سازه پارچه ای (msc) استفاده کنید؟

هنگامی که شما به یک عنصر ویترین نیاز دارید که از آن برجسته باشد. همچنین با ساختمان های معمولی متفاوت باشد. این می تواند به عنوان یک موضوع شهری امضا یا یک نماد ساختمان باشد.

وقتی به دهانه گسترده یا ستون رایگان نیاز دارید. ساختارهای پارچه کششی می توانند از طول پشتیبانی نشده تا 150 فوت استفاده کنند. شبکه های کابل استیل کششی با پارچه می توانند به راحتی دو برابر این مقدار را بپیمایند. وقتی ساختمان شما در طول عمر تأسیسات شما باید از یک مکان به مکان دیگر منتقل شود. مانند مدارس موقتی، نمایشگاه های مسافرتی و غیره. همان‌طور که درشکل 1 مشاهده میکنید.

وقتی به یک ساختمان مدولار احتیاج دارید. قاب فلزی با پانل های پارچه ای کشیده، از مقرون به صرفه ترین ساختمان هایی که امروزه در دسترس است.

با افزودن سبک وزن به ساختمانهای موجود یا کنوانسیون. سازه پارچه ای می تواند شبیه سایبان، چراغهای فرعی، راهروهای پوشیده شده، سیستمهای سایه بان عمل کنند.

سازه پارچه ای

شکل 1:سازه پارچه ای

آیا می توان هر شکلی را برای سازه پارچه ای ایجاد کرد؟

طبق مطالبی که در اینجا آوردیم، ساختارهای سازه پارچه ای در اصفهان بر پایه دو بلوک ساختاری اساسی سازه پارچه ای بنا شده اند. با این حال، این به این معنی نیست که همه کاره نیستند. آراستگی ساختار پارچه ای کششی، قدرت design و ایجاد آنها در حدود الزامات خاص شما است. همانطور که درشکل 2 مشاهده مکنید.

هر سایه بان از منحنی ها و اصول یا زین یا مخروط استفاده می کند، یا عناصر هر دو را ترکیب می کند. زین یک پارابولوئید چربی است به این معنی که یک سطح است که توسط دو نقطه بالا و دو نقطه پایین ساخته شده است. هندسه سطح متعامد است و یا با پیچاندن یک شبکه مستطیل ساخته شده است.

مخروط مانند شکل آتشفشان با استفاده از هندسه شعاعی ایجاد شده توسط رادیان ها و حلقه ها برای ایجاد سطوح است. این دو شکل می توانند برای ایجاد تعداد نامحدودی از جابجایی ها درست مثل دایره و مربع با معماری کلاسیک ترکیب شوند.

سازه پارچه ای

شکل 2: سازه پارچه ای

آیا ساختارهای سازگار با محیط زیست پایدار هستند؟

سازه های کششی معمولاً برای کاهش گرمای جذب شده از سقف کاذب پارچه ای به کار گرفته میشوند. آنها را از مقادیر کم مواد برای دهانه های بزرگ به کار میبریم. آنها با استفاده از اثر ونتوری امکان تهویه طبیعی را فراهم می کنند و شفافیت نور روز طبیعی را فراهم می کنند. پلی استر پی وی سی، پارچه های گسترش یافته PTFE، پارچه های پلی الیافین و روکش های ETFE را می توان با تهیه کننده برنامه های کاربردی با درجه پایین تر از سوی تهیه کننده بازیافت کرد.

ساختارهای msc چقدر ممکن است؟

هزینه سازه‌های کششی (سقف کاذب پارچه ای) سفارشی نصب شده می تواند بر اساس متزاژ ساختمان شما در هر متر مربع باشد.

این شامل تکیه گاههای ساختاری، کابلها و اتصالات است، اما شامل پایه هایی نیست که به شرایط خاک محلی وابسته باشد. هزینه ها به دلیل پیچیدگی طراحی، شرایط محلی باد یا برف، کیفیت مواد و اتصالات و مساحت ساختار مغایر است.

سازه های هوایی به پشتیبانی هوای مداوم احتیاج دارند و در نتیجه هزینه انرژی عملیاتی بالاتری در قیاس سازه های پارچه ای دارند.

چه زمانی برای استفاده از یک سازه پارچه ای (msc) مناسب است؟

ساختارهای پارچه ای کششی و سازه چادری در شرایط مختلفی قابل استفاده هستند. آنها نسبت به ساختارهای سنتی از مواد کمتری استفاده می کنند و در نتیجه وزن کمتری دارند و حمل و نقل آن آسان تر است. آنها انعطاف پذیر هستند و می توانند به‌طور خاص برای تأمین نیازهای شما و فراهم کردن سایه یا سرپناه طراحی شوند. علاوه بر عناصر عملی مورد نیاز، سازه پارچه ای یک ویژگی برجسته است که یک نقطه کانونی چشمگیر را ارائه می دهد.