منشأ سازه پارچه ای

چادر سیاه (سایه بان)

چادرسیرک و توسعه سازه مدرن

ویژگی های سازه  اولیه

دسته بندی سازه چادری

ساختارپارچه ای در غرب

شکل 1

شکل 2

منشأ سازه پارچه ای

منشأ سازه پارچه ای را می توان بیش از 44000 سال به عصر یخبندان و استپ سیبری پیدا کرد. جایی که بقایای آن از پناهگاه های ساده ساخته شده از پوست حیوانات که بین چوبها دیده شده یافت شده است. این احتمال وجود دارد که سازه هایی از این نوع اولین مسکونی باشد که در واقع توسط انسان ساخته شده است. پیشنهاد شده است که پارچه های ساده قبل از استفاده آنها به عنوان لباس، برای تقسیم فضایی و پناهگاه (سایه بان) استفاده میگردیده.

در ابتدا با مردمان عشایر همراه بود. یکی از اولین و برترین انواع سازه پارچه ای، چادر مشکی بافته بافی بود. چادر سیاه در سراسر جهان متمدن در طول فتوحات عربی قرن هشتم گسترش یافته است. فرزندان آن هنوز هم در حال استفاده هستند.

چادر سیاه

از این خاستگاه های عشایری، سیستم های سایه داری شهری وسایه بان پایدارتر تکامل یافته اند. اینها در ابتدا برای تأمین پوشش خیابانها و حیاط های داخلی مورد استفاده قرار می گرفتند. اما بعداً، “حجاب” بزرگتر یا “ولاریوم” ساخته شد و در درجه اول برای تأمین پناهگاه در سالنها. در زمان های اخیر، کابل ساده باقی مانده است. از ساختار پارچه ای پیش ساخته برای تهیه سرپناه تزئینی برای رویدادهای خاص استفاده شده است. این “تلوها” یا “پاکت نامه” مخصوصاً در اواخر قرن نوزدهم در منطقه کاتالونیا اسپانیا مشهور بودند.همانطور که درشکل 1 مشاهده میکنید.

قابلیت حمل سبک وزن سازه پارچه ای به ناچار ارتباط طولانی و نزدیکی با ارتش به وجود آورد. این قابلیت با اولین درگیری های بزرگ شروع گردید و تا به امروز ادامه داشته است. تا قرن اول قبل از میلاد چادرهای چرمی لژیونهای رومی امری عادی بودند. ارتشهای بعدی بیزانس قرن هفتم بطور خاص توسط پناهگاههای چادرهای ساده آنها شناخته شدند.

گادفری رودز، یک کاپیتان ارتش انگلیس، بیمارستان صحرایی چادر استاندارد را طراحی کرد (1858). هر چند این دو و پس از آن دفتر جنگ انگلیس، “کتاب آزمایشی”، (1946). تنها برای نشان دادن فقدان کل نوآوری در طراحی چادرهای نظامی بود. در طی هزار سال گذشته

در طول قرن دوازدهم میلادی، چادرهای سلطنتی زیبا در اروپای غربی شیک شد. این ساختارهای “جدید” در طول قرن شانزدهم به تدریج بزرگتر و زینت بخش تر شدند. در مسابقات و مسابقات ویژه به سمبل فرومایگی و ثروت تبدیل شدند. اما ظاهراً از دیوارهای عمودی و پشت بامهای شیب دار معماری تر از “چادرنی” بود. جلسات معروف “زمینه پوشاک طلا” بین فرانسیس اول و هنری هفتم در سال 1520 با شکوه و عظیمی از این روند بود.

سازه پارچه ای

شکل 1:سازه پارچه ای

چادرسیرک و توسعه سازه پارچه ای مدرن

در سال 1770، اولین چادر سیرک شناخته شده، یک سازه کتان بزرگ، در پل وست مینستر برپا شد. سیرک های مسافرتی در حوالی سال 1830 در قله های بزرگ “عشایری” در سراسر اروپا شروع به کار کردند. تا سال 1867 اولین سیرک راه آهن آمریکایی تور را آغاز کرد.

این سیرک های مسافرتی اولیه “تاپ های بزرگ” تقریباً مخروطی را اشغال کردند که قطر آنها تا 50 متر است. به دلیل ماهیت بسیار قابل تخریب مواد موجود، چنین محوطه های بزرگ نیاز به طراحی دقیق و جایگزینی منظم داشتند. در سال 1872. Stromeyer و C.o. تأسیس شد. یک شرکت به طور خاص برای برآوردن تقاضا برای چادرهای سیرک و سازه چادری تأسیس شد. این شرکتی بود که تأثیر عمیقی بر توسعه ساختار پارچه ای مدرن داشت.

ویژگی های سازه پارچه ای اولیه

تا همین اواخر اخیر، مواد چادر تمایل به تخریب بسیار بالایی داشتند. مدارک بدنی کمی درباره ساختارهای اولیه پارچه امروزه همچنان باقی مانده است. اولین اثر شناخته شده از ظاهر واقعی چادرهای ابتدایی متعلق به قرن اول میلادی است. کیبیتکاهای اولیه ایرانی در یک نقاشی دیواری در گور در کرچ به تصویر کشیده شده اند.

با این حال، مشخص است که سازه پارچه ای در مناطقی که مواد کمیاب بودند و رشد می کردند. هر دو شرایطی که تمایل به ایجاد بارندگی کم دارند. تغییر آب و هوا باعث انتقال آهسته از چادرها به کلبه ها و بالعکس شد. از روند نتیجه تعدیل واسطه بود که طیف عظیمی از خانه های کامپوزیتی تکامل یافت.

دسته بندی سازه چادری

بسیاری از این اشکال عمومی ساختار عمومی هنوز هم امروزه در شکلهای کاملاً غیر تکامل یافته در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.سقف کاذب پارچه ای

تکامل چادرها را می توان به اشکال شهری و عشایری طبقه بندی کرد. اما خصوصیات اساسی هر دو نوع مشابه بودند. هدف آنها مانند لباس بود؛ این یعنی تأمین حریم خصوصی، اصلاح محیط و حفاظت از محیط زیست. به عنوان وسیله ای برای ایجاد پناهگاه و سایه بان در صورت لزوم و نه به عنوان محوطه های فضای دائمی.همانطور که در شکل 2 مشاهده میکنید.

با این وجود، از این خاستگاههای کاملاً کاربردی، چادر در طی قرنهای متمادی تکامل یافت تا به سمبل فرومایگی تبدیل شود. ماهیت موقتی و تجزیه پذیر آنها منجر به ظهور اجتناب ناپذیر سبک شد.سازه چادری اصفهان

سازه پارچه ای

شکل 2:سازه پارچه ای

سازه پارچه ای در غرب

احیای مجدد به تعمیر و نگهداری نیاز داشت که نیاز به ایجاد داشت و بنابراین شخصی سازی شد.سازه پارچه ای در اصفهان

از نظر معماری، سرانجام کاربرد آنها به یادبود تبدیل شد. منبعی را فراهم کرد که نیازی به آن نبود.در واقع از نظر تاریخی بسیاری از بناهای ماندگار از ساختار پارچه ای موقت برتری داشتند. اخیراً، به ویژه در غرب، ساختارهای پارچه ای تقریباً کاملاً تفریحی به نظر می رسند. غیر از اهداف نظامی راههایی به کاربرده می شود که کاملاً خلاف ریشه های کابردی آنها بود. سازه پارچه ای

در مقاله بعدی ادامه ی مطلب تاریخچه سازه چادری را برایتان آورده ایم.