سازه های بادی

ایده طراحی و تولید سازه های بادی به دوران جنگ جهانی اول، زمانی که به برپا کردن بیمارستان­‌ها و فضاهای استراتژیک نظامی در زمانی بسیار محدود نیاز بود، برمی­گردد. این نوع سازه امکان ساخت ورزشگاه‌های بزرگ را بدون نیاز به تیر و ستون فراهم ساخته، مصرف انرژی را کاهش داده.از مزایای دیگر استفاده از آن‌ها، عدم آسیب‌پذیری سازه در مقابل آتش و زمین‌لرزه است که هر ساله تلفات زیادی را بر جوامع بشری وارد می‌سازند.

سازه پارچه ای

سایبان

سازه های پارچه ای ثابت

به سازه­‌هایی گفته می­شود که بارگذاری بار مرده، بار باد، بار برف و بارهای پیش­تنیدگی بر آن­ها اعمال شود. و از سازه­های فولادی قوی و همچنین پارچه­های بادوام و مقاوم. با بافت پلی­استر و ظرفیت باروری بیش از 350 کیلوگرم بر مترمربع استفاده می­شود.این دسته عموماً در فضاها با کاربری مشخص و دائمی استفاده می­شود و قابلیت انتقال و باز و بست شدن ندارند. این سازه‌­ها در دو نوع سازه‌­های پیش مهندسی‌‌شده شرکت (خیمه‌­ای، زین اسبی و …). و همچنین به‌صورت فرم­‌های ترکیبی طراحی‌ شده طبق کاربری و محدودیت­‌های طراحی ارائه و اجرا می­شود.

سازه های پارچه ای متحرک

هرکجا پویایی و تغییر فرم فضا و همچنین سبکی و خالص بودن فرم آن مدنظر طراح باشد می­توان روی سازه های پارچه ای متحرک متمرکز شد. این سازه‌­ها با توجه به ابعاد فضا و کاربری آن در دسته‌­های متنوعی ارائه و  طراحی می­شود که می­توان به سازه­‌های متحرک اتوماتیک، بازویی و خیم‌ه­ای معکوس چتری اشاره کرد.(سازه چادری)

سایبان متحرک

سازه های پارچه ای پاگودا

در لغت به معنای معابد مذهبی شرق آسیا است که فرم مخروطی شکل دارد. این سازه­ها قابلیت بربا شدن، حمل و انتقال سریع را دارند. و از شاسی و سازه آلومینیومی سبک و همچنین بدنه. و سقف پارچه­ای با اتصال لیفه­ای منحصربه‌فردی بهره می­گیرند که قابلیت­های ویژه­ای به این سازه­ها داده است.(سازه های پارچه ای) از موارد استفاده این نوع از سازه‌­ها می­­توان به محیط‌­های نمایشگاهی­، گالری‌­ها و فضاهای شهری موقت اشاره کرد. که می­توان در زمانی کمتر از 1 ساعت فضای مدولاری را برپا و همچنین جمع کرد. این سازه­‌ها در ابعاد معمول 4 متر در 4 متر و همچنین ابعاد سفارشی قابل ارائه هستند.