ظاهر منحصر بفرد عامل اصلی جذب مشتری

ترکیب طبیعت و طراحی های مدرن مانند سقف کشسان، یک هارمونی عالی

ساخت فضا با بکارگیری هرچه بیشتر نور طبیعی

طراحی فروشگاه ها در ده سال آینده با سیستم سقف کشسان

تاریخچه ی مال

فروشگاه های تجاری، نسل جدید فروشگاه ها با باریسول

شکل 1 سقف کشسان در فروشگاه

شکل 2 سقف کشسان استفاده شده در مال

این روزها ساخت و ساز یک مال (فروشگاه بزرگ) کار چندان دشواری نیست! چالش اصلی برای جذب مشتری، طراحی خفن و بکارگیری خلاقیت درساخت و ساز است. سقف کشسان جدیدترین گزینه می باشد! سازنده ها، دائما از آرشیتکت ها و طراحان می خواهند که طرح های منحصر بفرد و مشتری پسندی بیآفرینند.

ظاهر منحصر بفرد عامل اصلی جذب مشتری

در فروشگاه ها اکثرا می بینیم که طراحی فضا با مغازه های معمولی متفاوت است. دیوار ها اکثرا طراحی شده و شکل دارند. محل قرار گرفتن پله برقی به دقت انتخاب شده است. طوری که بیشترین هماهنگی و توازن را با بقیه اجزا داشته باشد.

ترکیب طبیعت و طراحی های مدرن مانند سقف کشسان، یک هارمونی عالی

از اوایل سال 2000، استفاده از طبیعت و گیاهان در طراحی های داخلی، ترند شده است. احتمالا شما نیز گیاهان و محیط های گلخانه ای را در فروشگاه ها مشاهده کرده اید. از نمونه این طراحی ها میتوان به فروشگاه Robinsons در دبی اشاره کرد. این مال در مارچ 2017 افتتاح شد. زیربنای این مکان 200 هزار مترمربع است. طراحی آن از فروشگاه های زنجیره ای رابینسون در سنگاپور الهام گرفته شده است. طرح یک طبیعت سبز استوایی آمیخته با ابزار پیشرفته مانند شیشه، پله برقی و … . بکارگیری سقف کشسان در اصفهان و سایر شهرها در فروشگاه و خانگی افزایش وسیعی داشته است.

ساخت فضا با بکارگیری هرچه بیشتر نور طبیعی

فروشگاه ها پس از تاسیس و طراحی، باید دائما در حال نو کردن فضا و طراحی ها باشند. اینگونه فضا برای مشتریان خسته کننده نمی شود و روزبه روز به مراجعین افزوده می شود. برای مثال به تازگی فروشگاه بزرگ Chadstone در ملبورن استرالیا، طراحی خود را به روز کرده است. آنها با همکاری چندین کمپانی طراحی از انگلستان و چندین کشور، طرحی مطبوع پدید آورده اند. یک سقف عظیم 75 هزار متر مربعی که اتفاقا از طرح های سقف کشسان می باشد. این سقف از پنل های شیشه ای لعابی که نور طبیعی را به داخل راه میدهد، تهیه شده است. نمونه ای از سقف کشسان در فروشگاه را در شکل 1 مشاهده می کنید.

سقف-کشسان و نورپردازی در فروشگاه

شکل 1 سقف کشسان در فروشگاه

طراحی فروشگاه ها در ده سال آینده با سیستم سقف کشسان

طراحی داخلی فروشگاه ها به فضایی رقابتی برای شرکت های طراحی تبدیل شده است. جمعیت شهر های بزرگ دائما در حال افزایش است. بنابراین نیاز شهر ها به مال های بزرگ و عمده دائما در حال افزایش است. با توجه به پیشرفت همزمان تکنولوژی، بیشتر شاهد استفاده از تجهیزات الکترونیکی در این فروشگاه ها خواهیم بود. تجهیزاتی مانند کنترل دمای خودکار، سقف سرویس بهداشتی مدرن و … . احتمالا در سال های آینده مال ها حتی از این هم بزرگتر خواهند شد! بنابراین چالش دیزاینر ها طراحی منحصر بفرد آنها با جدیدترین متود و تکنولوژی خواهد بود. امروزه فعلا تنها جز مدرنی که در فروشگاه ها به چشم می رسد، سقف کشسان است. هیچ بعید نیست که حضور ربات های هوشمند تا یکی دو سال اخیر در فروشگاه ها تحقق یابد.

تاریخچه ی مال

ایده ی مال برای اولین باره در دهه 60 در آمریکا مطرح شد. فروشگاهی که تمامی امکانات خرید، غذاخوری و … را برای عامه مردم، نه فقط قشر خاصی، فراهم کند. این ایده تجسمی از مفهوم کاپیتالیسم بود؛ تمامی چیزهایی که نیاز دارید همگی در یک جا جمع هستند. آوازه مال ها به زودی در همه جای جهان پیچید. مردم بسیار استقبال کردند. علاوه بر اروپا، کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه نیز دست به کار شدند. به طوری که امروزه شهرهایی مانند دبی و پکن، بزرگترین و فاخر ترین مال ها را در خود جای داده اند! مال ها از همان روزهای اول از دیدگاه داخلی و نمای بیرون مرکز توجه بودند. سقف کشسان و باریسول به سال های نزدیک باز می گردند. نمونه ای از استفاده از سقف کشسان در مال را در شکل 2 مشاهده می کنید.

سقف-کشسان و نورپردازی فروشگاهی

شکل 2 سقف کشسان استفاده شده در مال

فروشگاه های تجاری، نسل جدید فروشگاه ها با باریسول

سقف کشسان بهترین انتخاب برای سازندگان است! کمپانی Benoy، از پیشتازان طراحی معماری فروشگاه ها است. David Ellis طراح انگلیسی این مجموعه در طراحی بسیاری از فروشگاه های بزرگ در لندن از جمله Bluewater و Westfield همکاری کرده است. مال Buewater از اولین و قدیمی ترین فروشگاه های این مدلی است که در 1999 تکمیل شد. Eliss میگوید: این فروشگاه جز اولین فروشگاه از نسل مال ها می باشد. در آن زمان تا سال های زیادی Bluwater نظر مشتری های بسیاری را جلب کرده بود. آنجا اولین و بهترین انتخاب همگان در لندن بود. هر فروشگاه منحصر بفردی که اکنون در جهان مشاهده می کنید، در حقیقت ریشه اش به Bluewater باز میگردد. شاگردان و مشتریان زیادی را به بازدید از این مجموعه دعوت می کنیم. با اینکه سال های زیادی از عمر آن میگذرد، هنوز چیزهای زیادی میتوان از آن یاد گرفت.