ساختارهای پارچه کششی (سازه پارچه ای) – خواص ، انواع و مزایا

سازه پارچه ای از پارچه کششی در کشش سطحی است که به یک سطح سه بعدی تشکیل شده است. با ایجاد فشار در سیم و می توان از آن برای ایجاد سقف، سایه بان یا اجزای تزئینی استفاده کرد. این دستگاه با به کار بردن از پارچه های تخصصی تحت تنش ساخته می شود. تا از وزن خود پشتیبانی کند و مقرون به صرفه باشد.

مسافت های زیادی را بدون تکیه گاه های متوسط پوشش می‌دهد.

یک پارچه از سه مؤلفه اصلی تشکیل شده است:

بستر پارچه

پوشش

روکش بالا

در این مقاله به بررسی خواص، انواع پارچه، انواع پوشش بالا و مزایای ساختار کششی پارچه می‌پردازیم.

خواص پارچه برای سازه‌ پارچه ای

خواص مختلف پارچه‌ای که برای طراحی در نظر گرفته شده است.

  1. مقاومت کششی

این یک شاخص اساسی از قدرت نسبی است. این برای پارچه‌های معماری (سازه چادری) که در درجه اول در تنش عمل می‌کنند اساسی است. همان‌طور که درشکل 1 مشاهده میکنید.

  1. قدرت پارگی

قدرت پارگی از آن جهت اهمیت دارد که اگر پارچه‌ای در جای خود پاره شود، عموماً با پارگی آن را انجام می‌دهد.

  1. قدرت چسبندگی

این اندازه گیری از استحکام پیوند بین ماده پایه و روکش یا لمینت فیلم است که از آن محافظت می‌کند. برای ارزیابی استحکام اتصالات جوش داده شده برای اتصال نوارهای پارچه به مونتاژ پارچه‌ای مفید است.

  1. تأخیر در شعله

پارچه ای که دارای یک پوشش مقاوم در برابر شعله است حتی در یک منبع بسیار داغ نیز مقاومت می‌کند. با این وجود، اگر منبع احتراق زیادی وجود داشته باشد، می‌تواند سوزاند.

  1. انعطاف پذیری

پارچه کششی فرم آزاد به شخص اجازه می‌دهد تا از فرم آزاد در ساخت ساختمان استفاده کند؛ زیرا این ماده منعطف می‌باشد.

شکل 1:سازه پارچه ای و خواص آن

انواع پارچه برای سازه‌ پارچه ای

سازه‌ پارچه ‌ای در اصفهان از پارچه های واقعی تشکیل شده اند نه به عنوان مش و فیلم. به طور معمول، پارچه برای افزایش دوام و مقاومت در برابر محیط، با مواد مصنوعی روکش شده است. پارچه های متعددی که در سازه پارچه ای به کار گرفته می شود.

همان‌طور که درشکل 2 مشاهده می‌کنید.

  1. بوم پنبه

این قدیمی ترین مواد پارچه ای معمول برای ساخت چادر و سایه در روزهای قدیم است. این می تواند یک پارچه نخی سبک، بوم سبک یا بوم ضد آب سنگین باشد.

  1. پلی استرها

خاصیت استحکام، هزینه و کشش سبب می شود مواد پلی استر بیشترین کاربرد را در سازه های پارچه دارا بوده. پلی استرهای لمینت شده یا با فیلمهای روکش می شوند. PVC معمولاً ارزانترین گزینه برای ساخت‌های طولانی مدت است.

شکل 2:سازه پارچه ای و ویژگی های آن

پارچه های پلی استر به 2 نوع تقسیم می شوند

  • پلی استرهای با روکش وینیل

یک پارچه چند لایه معمولاً از یک پلی استر تقویت کننده که بین دو لایه فیلم PVC پشتیبانی نشده فشرده شده است، تشکیل شده است. با این حال، برای اکثر استفاده از ساختار پارچه، به دو یا چند لایه پارچه یا فیلم اشاره شده است.

توسط گرما، فشار و چسب به یکدیگر متصل می شوند تا یک تکه تک تشکیل دهند.

پلی استر روکش شده با وینیل. B

پلی استر با روکش وینیل از یک پلیمر پلی استر، یک ماده اتصال دهنده یا چسب و پوشش های PVC خارجی ساخته شده است. این ماده بیشترین استفاده برای پارچه منعطف است.

3. فایبرگلاس

فایبرگلاس بافته شده با PTFE یک ماده پایه بسیار پرکاربرد است. الیاف شیشه ای به رشته های مداوم کشیده می شوند. سپس به نخ ها بسته می شوند. نخ ها برای تشکیل یک بستر بافته می شوند. فایبرگلاس از استحکام کششی نهایی بالایی برخوردار است، به صورت نادرست رفتار می کند. از آرامش و خزش ناشی از استرس رنج نمی برد.

به دلیل راندمان انرژی، دمای ذوب بالا و عدم وجود پارچه های خزنده، فایبرگلاس ماده ای مناسب برای گنبدهای استادیوم و سایر سازه های دائمی بوده است

پارچه اول فین / پلی آمین

پلی وینیلیدن فلوراید بافته شده است.

انواع پوشش بالا برای سازه پارچه ای

روکش پوشش سطح سختی را در قسمت خارج از مواد ایجاد می کند، سدی را تشکیل می دهد. از جلوگیری از چسباندن خاک به مواد کمک می کند، ضمن اینکه اجازه می دهد پارچه با آب تمیز شود. بر اساس موادی که برای سقف کاذب پارچه ای استفاده می شود، آنها در زیر طبقه بندی می شوند.

ورقه فیلم PVF

پوشش PVDF

پوشش PVDF / PVC

Tio2 دی اکسید تیتانیومپ).پوشش بالا)

.4 پارچه خاموشی

پارچه Blackout یک ماده مات است که از یک لمینت تشکیل شده است. یک لایه مات بین دو لایه خارجی بیرونی را می پیچاند. گرمایش و روشنایی یک سازه ممکن است کنترل شود؛ زیرا پارچه اجازه نمی دهد نور از قسمت بالا یا دیوارها نفوذ کند. کیفیت مات همچنین مانع از لکه ها، کثیفی ها، ترمیم ها یا پانل های ناهماهنگ! در قسمت بیرونی سازه از داخل آن می شود.

مزایای ساختار کششی پارچه (سازه پارچه ای)

نصب سریعتر

روشنایی روز روشن

زیبایی شناسی طراحی انعطاف پذیر

تعمیر و نگهداری کم

طبیعت سبک

انرژی کارآمد

سازه پارچه ای به مواد کمتری احتیاج دارند.

پیش ساخته باعث بهینه بودن در وقت، مواد و انرژی می شود.

طیف گسترده ای از استفاده ها (سازه پارچه ای)