سازه پارچه ای|سازه چادری متحرک مسجد و کاربرد سازه ها در مسجدالنبی

در این مقاله مطالبی راجب به کارایی سازه پارچه ای در مساجد آورده ایم.

در میدان باز و حیاط مساجدمی توانیم از سازه چادری متحرک به کار می بریم. به دلیل ساختار گسترده ی سازه پارچه ای در مراسمی مانند نماز جمعه و سخنرانی ها ویا اعتکاف در روزهای تابستان می توانیم از ساختار پارچه ای مدرن سقف در حیطه ی حیاط استفاده می کنیم. ساختار پارچه ای می تواند در جلوگیری از اشعه ی آفتاب برای نماز گذاران نیز موثر باشد. در زیر مطالبی در خصوص مسجدالنبی و سایبانهای چتری به کار رفته در آن آورده ایم.

چترهای سازه پارچه ای عظیم

چترهای خیره کننده با هم کار می کنند تا سقف سایه زنی قابل تغییر در هر یک از بخشهای مساجد را تشکیل دهند. در مجموع 143،000 متر مربع دارد که بزرگتر از سطح کف مسجد است. برای به دست آوردن نتیجه مورد انتظار و فراهم کردن سایه و محیط بهینه برای زائران!سایه بان های ضد آفتاب با تکنولوژی بالا از ماده مخصوصی به نام پارچه PTFE ساخته شده است . استانداردهای سختگیرانه مورد نیاز مشتری را برآورده می کند . در برابر اشعه UV تهاجمی مقاومت می کند. علاوه بر این ، این ماده به دلیل بار باد ، مقاومت در برابر آتش ، مقاومت در برابر آتش . حداکثر انعطاف پذیری و همچنین سایه گذاری موثر و انتقال نور مناسب از استحکام کششی بسیار بالایی برخوردار است.

در خصوص به نوری که از آنها عبور می کند، این پارچه PTFE فوق‌العاده سخت، به دلیل دلایل خوب، پارچه ای از مواد غشایی است. علاوه بر این، این چترها دارای ستونهای زیبا و الگوهای شرقی هستند که از روبانهای آبی رنگ PTFE ساخته شده اند. در قسمت زیرین چتر اعمال می شوند.

  • نتیجه این راه حل؟

درجه حرارت محیط ایجاد شده توسط آفتاب های ترانس شفاف با حداقل 8 درجه سانتی گراد کاهش یافته است. مانند گل های شکوفه، همه آنها برای پیشگیری از برخورد بین قسمت های متحرکشان (سازه پارچه ای)، برنامه ریزی شده اند. تا هم‌زمان و به صورت دقایقی تأخیر بسته شده، باز و بسته شوند. این روش سه دقیقه طول می کشد و صحنه تماشایی را جذاب توسعه میدهد.

طرح چترها (سازه پارچه ای)

کافی است کمی تصور کنید که وقتی زمان زیارت فرا می رسد، فضای اطراف آن چگونه به نظر می رسد. اگرچه در سالهای اخیر زمان سنتی زیارت در ماه های پاییز و زمستان سردتر بوده است. اما این دوره با توجه به تقویم قمری و ماه های تابستان هنگامی که درجه حرارت بسیار زیاد بازده می شود. همان‌طور که در شکل 1 مشاهده می کنید.

به تدریج در حال تغییر است و بیش از 120 درجه فارنهایت است. می تواند برای آن میلیون ها زائر که در اینجا جمع می شوند، مجازات کند. بنابراین این پلاک های باز باید از نظر آب و هوایی کارآمد باشد.

سازه پارچه ای

شکل 1: سازه پارچه ای و سایبانها

مواد غشایی

این یک تحقیق طولانی در طول چند نسل از چترها بود! تا بتوانیم پارچه های پیشرفته فنی را برای سازه پارچه ای با کارایی بالا بسازیم.

از Polytetrafluorethylen خالص (PTFE). هیچ ماده طبیعی یا مصنوعی دیگری ترکیب مشابهی از خصوصیات و خصوصیات مواد را ارائه نمی دهد. بدون PTFE ساختن چنین مواردی فقط امکان پذیر نخواهد بود. همان‌طور که درشکل 2 مشاهده می کنید.

نوع ساختارهای چتر تاشو مرکزی، در حالی که این تنها ماده است.

در همان زمان 100٪ UV- پایداری را با بالاترین انعطاف پذیری ترکیب می کندو مقاومت مکانیکی قوی.

سازه پارچه ای مسجدالنبی

شکل 2: سازه پارچه ای مسجدالنبی

ساختار پارچه ای مسجدالنبی

چترهای غول پیکر پیشرفته، ریز اقلیم طبیعی المسجد النباوی را بهبود می بخشد.

المسجد النباوی یکی از بزرگترین مساجد جهان است، دومین مقدس ترین مسجد اسلام که توسط حضرت محمد ساخته شده است. واقع در مدینه، عربستان سعودی است. با گذشت قرن ها، المسجد النبوی بزرگ شد، اگرچه نمی تواند با افزایش تورم زائران حج که هر ساله در حیاط آن جمع می شوند، قدم بردارد. میلیون ها زائر در دو بخش داخلی متعلق به هم مسجد قدیمی و هم ساختمانهای جدید و سنتی که در مدینه المنوره برگزار می شوند، تجمع می کنند.

 طراحان سازه در مسجدالنبی

در چنین شرایط استثنایی، باید یک راه حل استثنایی وجود داشته باشد. طراحان آلمانی، SL-Rasch، با همکاری SEFAR Architecture با روشی مبتکرانه به نتیجه ای رسیدند. نتیجه آن بود که باعث بهبود میکرو سوای طبیعی مسجد بدون از بین بردن ویژگی معماری آن گردید. در نوامبر 2010، آنها مزارع جنگلی از سایبان بزرگ تاشو را به پایان رساندند. هر کدام تقریباً 20 متر قد داشتند. آنها بزرگترین چترهایی از سازه پارچه ای بودند که تا آن زمان ساخته شده اند و واقعاً چیزی عجیب غریب هستند.

توضیح مختصر سایبان ها

کاربرد سازه ها در مقیاس بزرگ سقف کاذب پارچه ای معماری PTFE برای شرکت مدرن سقف در اماکن عمومی می باشد.

همچنین سایبان های چتری 17m X 18m در حیاط مسجد مقدس پیامبر (ص) در مدینه! از آن زمان سازه ها به طور مداوم در حال پیشرفت میباشد. مدرن سقف نیز دارای سایبانهای چتری برای اماکن عمومی می باشد. سازه پارچه ای در اصفهان بسیار بازتابنده در برابر نور خورشید است.

چترهای موجود در صحنهای مساجد پیامبران مدینه، به تعداد 20 نیز می رسد.سازه پارچه ای

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.