آنالیز ، طراحی و ساخت سازه های پارچه ای

تاریخ مهندسی سازه پارچه ای را می توان همچون جنبشی به سمت سازه های سبک تر که از قوس ها ! گنبدهای سنگین شروع می شود دانست. در قرن نوزدهم با معرفی فولاد و آهن و گذر از آن! انتقال ما به دنیای مدرن امروزی پیشرفت به سزایی را در حیطه سازه ها داریم . جایی که فراخی مواد و طریقه ها به منظور بهبود نیرومندی ما در ایجاد محوطه ی جالب و یکتا ساختمان می باشد. در این طریقت ، ساختار پارچه ای نمای جلوی مهندسی سازه مدرن است.

نتیجه قرنها تاریخ ساختمان و دانش مهندسی. در تاریخ کوتاه ، ساختار پارچه ای معماران و مهندسان را به همان میزان مجذوب خود کرده است. معماران از اشکال غیر معمول خود قدردانی می کنند. در حالی که مهندسان از بیان ساختاری “خالص” خود لذت می برند. ساختارهای پارچه ای مدرن سقف به عنوان عرصه های ورزشی ، سالن های همایش یا سایر ساختمانهای در معرض دید عموم قرار دارند.اغلب به دلیل ماهیت تخصصی .بخشی از آن به دلیل تاریخچه کوتاهی یا عدم دانش گسترده در گذشته به عنوان نمادی تلقی می شوند. DESIGNو ساخت سازه های پارچه ای مستلزم توسعه طرق نو تجزیه و آنالیز و طریقه ساختمانی می باشد. همینطور تغییر کلی در طریقه کار DESIGNER با سازندگان است.

انواع ساختار پارچه

سازه چادری مدرن سقف دارای چندین افزونی نسبت به سازه های عادی هستند. شاید مهمتر از همه ، پارچه می تواند مسافت های بزرگی را بدون تحمل وزن زیادی بر ساختار و بن ایجاد کند.سازه پارچه ای در قیاس با سازه های فلزی یا بتنی از دهانه های یکسان ، قادر به حمل بارهای بزرگ و کارا هستند. این کاهش وزن و مواد به برنامه های ساختمانی کوتاه تر و صرفه جویی در هزینه های کلی تبدیل می شود.

گرچه ساختار پارچه ای در اندازه ، مقیاس ، شکل و فرم های مختلفی به وجود می آیند. همه آنها از همان المان ها اساسی ساخته شده اند:

– یک غشای پارچه ای(سازه پارچه ای) سبک و flexibility. برای پایداری و کشش که معمولاً برای یک سایه بان بام به کاربرده می شود .

– عناصر خطی انعطاف پذیر مانند پیوندها یا کابل ها ، که معمولاً در مرزها یا لبه ها استفاده می شوند .

– اعضای حامی سفت و سخت مانند

  • دکل
  • قاب
  • حلقه
  • قوس
  • تیرهای لبه

معمولاً بارهای فشرده سازی را منتقل می کنند.

گرچه طزریقه های مختلفی برای طبقه بندی سازه پارچه ای تنش وجود دارد .آنها را به سه گروه عمده تقسیم میشوند:

(1) غشاهای کششی مرزی

(2) سازه های پنوماتیک یا پشتیبانی از هوا

(3) شبکه های کابل یا پرتوهای کابل

مواد پارچه ای

پیشرفت ها در  DESIGNسازه پارچه ای در اصفهان اغلب با دستیابی به مواد نو و با کارایی بالا دست به دست می شوند. مواد به کار رفته در ساختار پارچه ای ، تمام نیازهای یک سقف معمولی را برآورده می کند . در حالی که تنها بخشی از وزن ، حجم و هزینه را حفظ می کند. این الزامات شامل:

  • پوشش
  • محافظت در برابر شرایط جوی بیرونی
  • سفتی هوا
  • ضد آب بودن
  • مقاومت در برابر آتش

دوام ، صوتی و کنترل گرما نمی شود.

شفافیت و مقاومت حرارتی

مواد پارچه دارای چندین خاصیت هستند که باعث می شود آنها در آب و هوای گرم مؤثر باشند. این موارد شامل توانایی عایق بندی کم ، جرم حرارتی کم ، بازتابی زیاد از نور و شفافیت کم است. شفافیت یکی از ویژگی های مهم پارچه های معماری مدرن سقف است.

همانطور که در شکل 1 مشاهده می کنید.

زیراسایبان ها دارای مفاهیم زیبایی شناختی و فنی است:

اجازه می دهد نور روز به فضای ساختمان تبدیل شود و در نتیجه موجب صرفه جویی در انرژی بیشتر شود. پارچه ها در محدوده ای از شفافیت ، از حدود 1٪ تا 95٪ وجود دارند . اگرچه متداول ترین پارچه ها تنها در حدود 25٪ قابل دستیابی هستند.

سازه پارچه ای

شکل 1:سازه پارچه ای

الف) خصوصیات رفتاری مواد پارچه ای

درک مناسب از کشیدگی و خاصیت الاستیک مواد پارچه برای ایجاد یک شکل مطلوب ضروری است. استفاده از مواد جدید می تواند ناامید کننده باشد. زیرا اگر یکی از خاصیت ها کافی نباشد ! معمولاً نیاز به ساخت پارچه ای کاملاً جدید ، با نخ های مختلف و تکنیک های بافندگی است. ساختارهای متعارف معمولاً به عوامل ایمنی کمتری احتیاج دارند .همانطور که در شکل 2 مشاهده می کنید.

زیرا موادی که از آنها استفاده می شود خاصیت استحکام بیشتری دارند. در مقابل ، مواد پارچه ای رفتار غیرقابل اطمینان و دوام کم دارند . زیرا خواص می توانند در اثر زمان هوازدگی ، تخریب UV ، و بارگیری مکرر به مرور زمان تغییر کند.

شکل 2:سازه پارچه ای

ب) اجزای سازه پارچه ای

همانطور که از نام آنها پیداست ، مهمترین و تعیین کننده ترین ساختار پارچه ، خود پارچه است. سازه پارچه ای را می توان به نخ ها تقسیم کرد ، که به نوبه خود از الیاف ساخته شده اند. بنابراین عنصر اصلی مواد پارچه ای فیبر جداگانه است. روش های مختلفی برای پیوستن به الیاف برای ایجاد نخ و چندین روش برای بافتن نخ به پارچه وجود دارد.

شما می توانید با تماس با شماره ذیل از خدمات مدرن سقف بهره مند گردید.تلفن: ۳۶۲۹۳۹۳۹(۰۳۱)

حفاظت در مقابل آتش

عایق کاری یک مهمترین نکته در طراحی ساختار پارچه ای مدرن سقف است. چندین آزمایش استاندارد و استاندارد برای پارچه ها و سایر مواد نساجی وجود دارد. این شامل:

حفاظت از آتش سوزی ملی (NFPA) 701 – آزمایشات آتش نشانی برای منسوجات و فیلم های مقاوم در برابر شعله.

– انجمن آزمایش و مواد آمریکایی (ASTM)

– E84 – ویژگی های سوزش سطحی مصالح ساختمانی (آزمون پخش شعله)

– E108 – آزمایشات آتش سوزی پوشش سقف کاذب پارچه ای

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش سازه پارچه ای

کثرتی از سازه پارچه ای با قرار گرفتن در معرض نور UV تخریب می شوند. چنانکه شیشه به طوردرخور توجهی تحت تأثیر قرار نمی گیرد ، اما آزمایشات نشان داده اند که پلی استر هنگام 110 هفته در معرض 20٪ و نایلون 90٪ قدرت خود را از دست می دهد. حفاظت از اشعه ماوراء بنفش را می توان با مواد افزودنی مقاوم در برابر نور در فیبر یا جذب کننده اشعه ماوراء بنفش در پوشش بدست آورد.سازه پارچه ای