سقف کشسان | آموزش نصب

چرا به سقف کشسان، باریسول می گویند؟

آماده سازی

نصب پایه سقف کشسان

سقف کشسان با سیستم نور پردازی

تکمیل نصب باریسول

جداسازی سقف کشسان

شکل 1 سقف کشسان

شکل 2 باریسول

سقف کشسان | آموزش نصب

نصب سقف کشسان یک پروسه بسیار سرراست است. پیش از نصب اجزا، دیوارها، کف و سیم کشی ها باید تکمیل شده باشند. البته خبر خوب این که نیازی به تخیله منزل یا جابجایی اثاثیه نیست! با توجه با اینکه از سیمان، رنگ و … استفاده نمی شود، در انتها نیاز به تمیزکاری نیست. این تنها یکی از چندین ویژگی مثبت باریسول نسبت به سقف های قدیمی است. سقف کاذب لاکر (lacquered)، با لایه محافظی از جنس پلی اتیلن جلا داده شده است. این روکش براق، سقف را در مقابل آسیب های فیزیکی و گرد و غبار حفاظت می کند. سقف را از اجسام نوک تیز محافظت کنید.

چرا به این نوع سقف، باریسول می گویند؟

این اشتباه اکثرا پیش می آید. وقتی برندی در تولید کالایی موفق ظاهر می شود، این اتفاق رخ می دهد. در حقیقت به جای اسم کالا، نام برند را برای نام گذاری دسته کالا به کار می برند. برای مثال اتود تنها یک برند تولید کننده مداد فشاری است. افراد زیادی مدادفشاری ها را با «اسم» اتود می شناسند نه با «برند» اتود! در حالیکه اتود نام برند تولید کننده کالاست است نه نام خود کالا. باریسول نیز شرکت تولید کننده سقف کشسان است که اشتباها، سقفها به این نام خطاب می شوند. نمونه ای از این سقف ها را در شکل 1 مشاهده می کنید.

سقف کشسان

شکل 1 سقف کشسان

آماده سازی

اگر خودتان مجبور به حمل اجزای سقف کشسان به منزل شدید، خیلی احتیاط کنید. باید با دقت تمام این اجزا را حمل کنید. قبل از نصب سقف، سیم کشی ها باید به طور کامل انجام شوند. این سقف ها تنها در خانه های تکمیل شده و عاری از گرد و غبار نصب می شوند. پس اگر کار رنگ کاری یا گرد گیری منزلتان به اتمام نرسیده، نصاب ها را خبر نکنید! به غیر از این مورد، آمادگی خاصی مورد نیاز نیست! همانطور که گفته شد نیازی به خالی کردن اتاق نخواهد بود. ممکن است برخی از اثاثیه که مزاحم کار نصاب ها می شوند، نیاز به جابجایی داشته باشند. البته نصاب ها تنها با گوشه های سقف سرو و کار دارند. بقیه جاها نیازی به دست کاری ندارد. همچنین توصیه می کنیم وسایل ظریف و حساس، بنا به احتیاط، از اتاق خارج شود.

نصب پایه سقف کشسان

اگر اجزا باریسول در دمای نزدیک صفر بوده، قبل از نصب، باید به دمای اتاق برسد. قبل از باز کردن، به مدت 24 ساعت آن ها را در محیطی گرم بگذارید. اکنون پایه، با توجه به اندازه گیری های انجام شده، به سقف یا دیوار متصل می شود. صفحه ی PVC قرار است روی این پایه قرار گیرد. استقرار درست پایه نقش مهمی در امنیت و استقرار باریسول ایفا می کند. همچنین برش این پایه و شیار ها بسیار مهم است. برش با دستگاه های لیزری و به صورت بسیار دقیق انجام می شود. نصب این سقف ها نیازمند تجربه و تبحر ویژه است. بنابراین عملیات نصب تنها توسط افراد مجرب مدرن سقف انجام می شود. حقیقتا این مسئولیت خطیر را نمی توانیم به افراد دیگر بسپاریم!

سقف کشسان با سیستم نور پردازی

اگر سیستم نور پردازی ویژه ای در سقف بکار رفته باشد، مراحل دیگری نیز باید انجام شود. در این مرحله مکان لامپ ها و سیستم کشف یا اطفا حریق علامت گذاری می شوند. هر اجزا دیگری، قبل از مرحله آخر نصب، باید در این مرحله نصب شوند. پس از تکمیل نصب این تجهیزات، تست درستی عملکرد از آن ها گرفته می شود. نمونه ای از نورپردازی در دیوار و سقف را در شکل 2 مشاهده میکنید.

سقف کشسان

شکل 2 باریسول

تکمیل نصب

اجزای سقف باید به دقت و آرامی باز شوند. پیشنهاد ما این است که تمامی درز ها و راه های ورود هوا مانند دریچه کولر، بسته شوند. چون که نصب نوع PVC در دمای بالا (نزدیک به 40 درجه سانتیگراد) انجام می شود. این گرما توسط دستگاه های مخصوصی ایجاد می شود. در دمای بالا صفحه PVC نرم شده و به کمک انبر مخصوص بر پایه ها سوار می شود. پس از چفت و بست شدن اجزا، دما آن ها باید به آرامی پایین بیاید. تا وقتی اجزای سقف کاذب به دمای اتاق می رسند، درب اتاق باید بسته بماند. پس از نصب، تست تهیویه نیز باید انجام شود. این تست برای کسب اطمینان از درستی مسیر ورود و خروج هوا در اتاق صورت می گیرد.

جداسازی سقف کشسان

اگر از سقف کشسان خود خسته شدید، میتوانید آن را به راحتی جدا کنید. یا می توانید نوع دیگری سفارش داده و آن را تعویض کنید! این کار نیز سلسله مراتبی دارد. ابتدا باید مانند مرحله نصب، سقف حرارت داده شده و داغ گردد. با ابزار مخصوص، باید صفحه از شیار ها بیرون آورده شود. قبل از هرگونه جابجایی یا بسته بندی، اجازه دهید اجزا به دمای اتاق برسند. حتما بین اجزا از فوم های نرم استفاده کنید تا از هرگونه آسیب در امان باشند.