سقف های کشسان | سقف چند سطحی

اجزا

شیار ها (پروفیل)

پوسته کشسان

ویژگی ها

انواع

شباهت ها

تفاوت ها

مورد اول

مورد دوم

مزایا:

معایب فابریک (یک پارچه)

معایب پی وی سی

سقف چند سطحی

شکل 1 سقف های کشسان

شکل 2 نمونه سقف های کشسان

سقف کشسان | سقف چند سطحی

سقف کشسان گونه جدیدی از سقف های تزیینی می باشد. متشکل از یک پنل که روی یک پروفیل تعبیه می شود. پروفیل به سقف متصل می شود. علاوه بر سقف، برای دیوار های دکوری، نمایشگاه ها، ساخت اشکال غیرمعمول و … کاربرد دارد. این سقف ها ترکیبی توام از زیبایی و امنیت بوده و بهترین انتخاب برای دکوراسیون های مدرن است.

سقف کشسان | اجزا

طبق بالا، سقف های کشسان از دو پارت تشکیل شده اند. شیار ها (پروفیل) و یک پوسته کشسان سبک که به این شیار ها متصل می شود.

شیار ها (پروفیل)

عموما آلومینیوم یا پی وی سی نیمه شفاف انتخاب اکثر طراحان و معماران برای بخش پروفیلی است. بدلیل شکل پذیری راحت، اکثرا یکی از این دو را انتخاب می کنند. این اجزا را در شکل 1 مشاهده می کنید.

سقف کشسان

شکل 1 سقف ها کشسان

پوسته کشسان

برای انتخاب جنس پوسته کشسان در نمونه سقف کشسان دست مان باز تر است. این امر بدلیل تنوع بالای جنس، ضخامت، رنگ و نوع پی وی سی هاست. بسیاری از سازندگان از پی وی سی قابل بازیافت و ضد اشتعال با ضخامت 0.2 م.م استفاده نمایند. پی وی سی ها میتوانند مات، شفاف، نیمه شفاف، ساتن و متالیک باشند. انواع نیمه شفاف آن ها در لامپ ها و پروژکتور ها کاربرد دارد. پی وی سی ها را میتوان رنگ کرد یا طرح های دلخواه روی آن چاپ کرد. سقف کشسان پرینتی به همین روش تولید می شود. کاملا ضد آب، قابل شستشو و غیر قابل نفوذ در برابر بخارات آب هستند.

نمونه های سقف کشسان | ویژگی ها

نصب آسان از مهم ترین ویژگی سقف های کشسان است. بدون نیاز به جمع کردن اثاثیه و تخلیه منزل میتوان سقف های قدیمی را به این سقف ها تغییر داد. این نوع سقف کاور و پنهان کننده خوبی برای سیم ها میباشد. نمونه سقف کشسان را در هرمحیطی از ادارات گرفته تا استخر ها می توان مشاهده نمود. استفاده از سقف کشسان آشپزخانه از رایج ترین موارد می باشد. همچنین هم برای طراحی های داخلی هم برای نما و طراحی خارجی قابل استفاده هستند. نکته ی دیگر تنوع بی نظیری است که در این سقف ها مشاهده میشود. می توانید بدون محدودیت، سقف و دیوار های اتاق خواب، محل کار، حمام و … خود را طراحی کنید. از دیگر ویژگی ها می توان به دوام بالا، ضد آب، عاری از هرگونه مواد سمی بودن و … اشاره کرد.

سقف های کشسان | انواع

این سقف ها دوگونه دارد. سقف فابریک (یک پارچه) کشسان و سقف پی وی سی کشسان.

شباهت ها

هر دو گونه از همان اجزای اصلی سقف کشسان که بالاتر ذکر شد، تشکیل شده اند. اکثرا طرح های متفاوت را با هر دو نوع میتوان پیاده سازی کرد. نمونه هایی در شکل 2 نشان داده شده است.

سقف کشسان

شکل 2 نمونه سقف ها کشسان

تفاوت ها

این دو نوع تفاوت هایی نیز باهم دارند. به تعدادی از این موارد اشاره می کنیم:

مورد اول:

انواع فابریک (یک پارچه) با زور و فشار به شیار ها متصل می شوند. درحالیکه روی پی وی سی دندانه هایی برای اتصال به شیار ها وجود دارد. سقف های فابریک (یک پارچه) در دمای معمولی نصب می شوند. پی وی سی باید در حرارت بالا (تا 70 درجه سانتیگراد) نرم شود تا بتواند درون شیار ها قرار گیرد. از کپسول های پر شده با گاز پروپان برای تولید حرارت و فرآیند نصب استفاده می شود. عیب این فرآیند این است که با سوختن اکسیژن، پی وی سی، توکسین تولید میکند. توکسین یک ماده ی سمی است که در باکتری وجود دارد یا باکتری آن را ترشح کرده است! تولید توکسین توسط سقف پی وی سی تا مدت ها بعد از نصب نیز ادامه پیدا می کند.

مورد دوم:

تفاوت بارز دیگری که در این دو دیده می شود، تفاوت در طراحی است. پی وی سی ها بدلیل تنوع بالا در رنگ و طرح، علیرغم تولید توکسین، از محبوبیت بالایی برخوردارند. برای مثال می توانند کاملا شفاف باشند و کل اتاق را منعکس کنند. تصور کنید چه نمای شیکی به منزلتان می دهد! در حالی که سقف های فابریک (یک پارچه) مات هستند و تفاوت چندانی با دیوار رنگ شده معمولی ندارند! اگر طراحی و نصب سقف خلاقانه و دقیق باشد، نتیجه کار بسیار شیک و منحصر بفرد خواهد بود.

سقف های کشسان | مزایا:

  1. نصب آسان، بدون نیاز به تمهیدات قبلی و ابزار عجیب غریب؛
  2. مانند یک ایزوگام برای سقف عمل می کند و از چکه کردن آب باران، برف و … جلوگیری می کند؛
  3. ظاهر بسیار جذاب و منحصر به فرد؛
  4. نصب بدون نیاز به تخلیه منزل و جمع کردن اثاثیه؛
  5. پوشاندن سیم های موجود روی سقف یا دیوار ها.

معایب فابریک (یک پارچه)

  1. قیمت نسبتا بالا
  2. مقاومت کمتر در برابر نفوذ ذرات آب در مقایسه با پی وی سی

معایب پی وی سی

  1. نصب سخت تر نسبت به فابریک
  2. تولید گاز توکسین
  3. غیر مقاوم در برابر ضربات فیزیکی در مقایسه با فابریک (یک پارچه)

سقف چند سطحی

سقف چند سطحی نوعی سقف کشسان است. سقف چند سطحی همانطور که پیداست از چند سطح تشکیل شده که روی هم ثابت می شوند. لایه ها هر کدام میتوانند رنگ یا برش های متفاوتی داشته باشند. با استفاده از دستگاه های برش، با طرح های دلخواه مشتری، عموما لایه ی رویی برش داده میشود. حال این لایه روی لایه زیری نصب می شود. لایه زیری معمولا رنگی یا طرح دار است. ترکیب این دو جلوه زیبایی به منزل تان می دهد. نام دیگر سقف چند سطحی، سقف اپلای است. با سقف اپلای طرح های سه بعدی خارق العاده ای میتوان خلق کرد.