سایبان پارچه ای

سازه پارچه ای کجا ها مورد استفاده قرار می گیرد؟!

مکان های مورد استفاده سازه چادری

هر شکل دلخواهی را می توان با آن ها خلق کرد؟!

جنس سازه پارچه ای از چیست؟

  1. پی وی سی با روکش پلی استر
  2. پلی تترا فلوئور اتیلن با روکش صیقلی (مورد استفاده تنها در سازه های ثابت)
  3. فویل های بالشتی (اتیلن تترا فلوئور اتیلن (مورد استفاده تنها در سازه های ثابت))
  4. طلق های شیشه ای پی وی سی

آیا سازه چادری در محیط بیرون دوام می آورد؟

شکل 1 سازه پارچه ای

شکل 2 سازه چادری در رستوران

سازه پارچه ای

این سازه ها به کمک قابلیت کشسانی سایبان، به وسیله کابل یا سیم، سرپا نگه داشته می شوند. کابل و سیم ها شکل سازه را حفظ می کنند. همچنین از سقوط آن پیشگیری کرده و بر مقاومت سازه می افزاید. سازه پارچه ای اشکال متنوعی دارد. این سازه ها از دو بخش اصلی بوجود آمده اند. یکم، میله هایی که وزن کل سازه را به دوش می کشند. دوم، بخش سقفی که مانند یک سایبان روی پایه مستقر خواهد شد. به علت شکل پذیری بالای سازه چادری، می توان طرح های خلاقانه ای با آن آفرید. ویژگی کشسانی سازه، از بروز هر گونه چروک و جمع شدگی در سقف جلوگیری می کند. همچنین این قابلت کشسانی باعث مقاومت سازه در برابر باد، انواع آب و هوا و … خواهد شد.

سازه پارچه ای کجا ها مورد استفاده قرار می گیرد؟!

موارد استفاده از این سازه ها بسیار پهناور می باشد. خصوصا اخیرا استفاده از سازه چادری در مکان های گوناگون رایج شده است. در مکان های عمومی مانند پیاده رو ها، سواحل و … آن ها را زیاد می بینید. برای ساخت این سازه ها، ابزار بسیار کمتری در مقایسه با سازه های سنتی به کار رفته است. در نتیجه وزن کمتری دارند و راحت تر حمل و جابجا می شوند. براحتی به هر شکلی در می آیند. برای ایجاد سایه، سایه بان، سرپناه و … مفید هستند. یکی از کاربرد این سازه های را در شکل 1 مشاهده می کنید.

سازه پارچه ای

شکل 1 سازه پارچه ای

مکان های مورد استفاده سازه چادری

  • وقتی به دنبال زیبایی منحصر به فرد و سازه ای متفاوت با سازه های سنتی هستید.
  • وقتی به دنبال پوشش مکان های وسیع و گسترده هستید.
  • وقتی نمی خواهید ستون و پایه های بنا، فضا را الکی اشغال کنند. (استفاده از ستون در سازه پارچه ای نسبت به سازه های سنتی بسیار کمتر است.)
  • وقتی به هر دلیلی نیاز دارید کل بنا را مدام به جاهای مختلف انتقال دهید. برای مدارس موقت، غرفه ها و … کاربرد دارد.
  • وقتی کمبود بودجه دارید و میخواهید با کمترین هزینه، بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • وقتی به دنبال گزینه ای سبک و در عین حال مقاوم برای پوشش مکانی هستید. این سازه ها بعنوان سایبان در پارک ها، مکان های تفریحی، پارکینگ ها و … استفاده می شوند.

هر شکل دلخواهی را می توان با سازه پارچه ای خلق کرد؟!

گفتیم که سازه پارچه ای دارای تعدادی پایه است که سازه را ثابت نگه می دارد. این بدین معنا نیست که این سازه ها متحرک و منعطف نیستند! ویژگی اصلی این سازه ها که آن ها را متمایز می کند، همین مورد است. شما می توانید آن را متناسب با شکل و فضای مورد نظر سفارش دهید! این سازه ها عموما به شکل یک مقطع هایپربولیک زین مانند هستند. این را بدین شکل می توان توصیف کرد که دو نقطه ماکسیمم و دو نقطه مینیمم دارند. در انواع مخروطی، پوشش سازه مانند دهانه آتشفشان، مخروط مانند است. در سازه های مختلف می توان این دو را ترکیب کرد و به اشکال جالبی رسید. برای مثال شکل 2 کاربرد سایبان در رستوران ها را نشان می دهد.

سازه پارچه ای در رستوران

شکل 2 سازه چادری در رستوران

جنس سازه پارچه ای از چیست؟

هر نوع پارچه محکمی می تواند به عنوان پوشش این سازه استفاده شود. همه پارچه ها (محکم)، اگر از دو طرف با فشار کشیده شوند، خاصیت کشسانی پیدا می کنند. گرچه برخی جنس ها جلوه ی زیباتری به سازه چادری می دهند. استفاده از 4 نوع پارچه برای سقف این سازه ها رایج تر است. انواع این پارچه ها را باهم می بینیم:

1.       پی وی سی با روکش پلی استر

این نوع پارچه بسیار به صرفه و اقتصادی می باشد. 10 الی 20 سال عمر می کند. حدود 40 سال است که در سازه های متحرک از این نوع پارچه استفاده می کنند.

2.       پلی تترا فلوئور اتیلن با روکش صیقلی (مورد استفاده تنها در سازه های ثابت)

این نوع پارچه حدودا 30 سال عمر می کند و کاملا غیر قابل حرکت است. در اثر تابش اشعه ماورا بنفش افت کیفیت نخواهد داشت. این نوع پارچه ضد حریق نیز می باشد.

3.       فویل های بالشتی (اتیلن تترا فلورو اتیلن (مورد استفاده تنها در سازه های ثابت))

این فویل های شفاف در سازه های بالشتی مانند استفاده می شوند.

4.       طلق های شیشه ای پی وی سی

این نوع پارچه برای سازه های بیرونی با کمترین نیاز برای پشتیبانی و نگهداری استفاده می شوند.

آیا سازه چادری در محیط بیرون دوام می آورد؟

در ساخت سازه پارچه ای عموما از رنگ های روشن استفاده می شود. این بدین خاطر است که نور آفتاب را کمتر به خود جذب کند. اجزای کمی دارند و تهویه هوا به صورت طبیعی در این مکان ها صورت می گیرد. تمامی انواع پارچه های استفاده شده در این سازه ها قابل بازیافت هستند. در نهایت می توان گفت دوام خوبی دارند و در شرایط مختلف آب و هوایی، مقاوم اند.