سازه پارچه ای پارکینگ

تاریخچه

سازه چادری | انواع

  1. سازه خطی
  2. سازه سه بعدی
  3. سازه سقف محور

اَشکال

  1. سازه مخروطی
  2. سازه زین شکل
  3. سازه طاق موازی
  4. سازه کابلی

سازه چادری | مزایا

شکل 1 سازه پارچه ای مخروطی

شکل 2 سازه چادری کابلی

سازه پارچه ای پارکینگ

سازه پارچه ای ساختاری متشکل از یک پوشش کشسان است که توسط چندین پایه ثابت شده است. با سقف پارچه ای به زیبایی می توان مکان های بزرگ را پوشش داد. در واقع این پوشش علاوه بر جذابیت منحصر به فرد، اقتصادی نیز می باشد. عموما این سایبان ها در سقف سالن های ورزشی، انباری ها، سوله ها و … بکار میرود. در اینجا من خلاصه وار به بررسی انواع، اشکال و مزایای سازه چادری می پردازم:

سازه پارچه ای | تاریخچه

اولین محاسبات عملی در باب سازه پارچه ای توسط یک مهندس روسی به نام ولادیمیر چخوف انجام شد. او 8 سازه پارچه ای را برای نمایشگاهی در سال 1896 طراحی کرد. این سازه ها، محوطه ای به مساحت 27000 متر مربع را پوشش می داد! اخیرا این سایه بان ها محبوبیت زیادی کسب کرده و برای محیط های مختلف به کار می روند. مکان های عمومی زیادی در جهان وجود دارند که در ساختار شان از سقف پارچه ای استفاده شده است. از معروف ترین این مکان ها میشود به المپیا پارک در مونیخ  آلمان اشاره نمود.

سازه چادری | انواع

سازه پارچه ای با توجه نحوه قرار گرفتن پایه ها در ساختار، دسته بندی می شود. انواع این سازه ها را باهم به اختصار می خوانیم:

1. سازه خطی

در سازه خطی، تمامی اعضا در وضعیت خطی مستقر شده اند. پوشش کشسان، روی پایه یا ستون هایی مستقر میشود. در سازه چادری خطی، بیشتر وزن ساختار، روی پوشش کشسان یا کابل ها قرار می گیرد. این نوع از سازه پارچه ای در پل ها زیاد به کار می رود. در پل، پایه ها بصورت خطی قرار گرفته اند وبیشتر وزن پل بر دوش کابل ها قرار دارد.

2. سازه سه بعدی

در سازه های سه بعدی همه اجزا به یک اندازه وزن سازه را تحمل می کنند. در حقیقت وزن سازه از طریق اعضا به یک دکل اصلی و سپس به زمین منتقل می شود. سازه های سه بعدی در میادین ورزشی و سقف ورزشگا ه ها به چشم میخورد.

3. سازه سقف محور

در این نوع سازه پارچه ای وزن اصلی سازه بر دوش پوشش سقفی است. سایه بان های سواحل از این نوع می باشند. پایه عمودی فرو رفته در زمین، سقفی که وزن سازه را تحمل می کند، استوار نگه می دارد.

سازه پارچه ای | اَشکال

این سازه ها اشکال گوناگونی دارند. انواع این سازه ها در سازه پارچه ای پارکینگ استفاده دارند. 4 شکل اصلی از سازه چادری که زیاد استفاده می شود را باهم می خوانیم. بعلاوه می توانید نمونه کارهای سازه چادری در اصفهان اصفهان را در لینک افزوده شده مشاهده کنید.

1. سازه مخروطی

این نوع سازه بسیار شبیه چادر های مسافرتی است. سازه های مخروطی روی یک یا تعداد بیشتری پایه برپا می شوند. رایج ترین پوشش برای محوطه های وسیع هستند. در این سازه، کله مخروطی در مرکز و ادامه پوشش کشسان روی پایه ها قرار گرفته است. شمایل منحصر بفرد سازه مخروطی باعث شده آب برف و باران روی آن جمع نشود. لذا بیشتر در مکان هایی استفاده می شود که بارش در آن زیاد است. سازه مخروطی را در شکل 1 مشاهده می کنید.

سازه پارچه ای مخروطی

شکل 1 سازه پارچه ای مخروطی

2. سازه زین شکل

این سازه ها به دلیل شکل زیبایی که دارند در مکان های عمومی استفاده می شوند. سازه های زین شکل روی پایه هایی که به سمت بالا است برپا می شوند. سازه چادری زین شکل برای ایجاد سایه در پیاده رو یا پارک ها بکار می رود. به دلیل شباهت این سازه به زین اسب، به این نام نام گذاری شده است.

3. سازه طاق موازی

پایه های این سازه طاق هایی هستند که موازی کنار هم چیده شده اند. پوشش کشسان یکپارچه روی این پایه های موازی برپا می شود. این نوع سازه بیشتر برای پوشش محوطه های بزرگ همچو ورزشگاه و تالار ها بکار می رود. البته در جاهایی برای ایجاد سایه و … نیز بکار می روند. با تعداد محدودی پایه و چند پوشش کشسان، میتوان محوطه ی گسترده ای را به سادگی پوشش داد. از این رو این نوع سازه بسیار اقتصادی و آسان در تاسیس و کاربرد می باشد.

4. سازه کابلی

سازه پارچه ای کابلی متشکل از تعداد زیادی کابل است. پوشش کشسان به کابل ها متصل می شود و بعنوان سایه بان بکار می رود. این سازه ها وزن سبکی دارند. سازه کابلی را در شکل 2 مشاهده میکنید.

سازه چادری کابلی

شکل 2 سازه چادری کابلی

سازه چادری | مزایا

  1. محافظی برای محیط هستند (در برابر نور آفتاب، باد، باران و …)؛
  2. وزن کمی دارند؛
  3. مقاوم هستند؛
  4. تنوع بالایی دارند و طراحی های متفاوتی میتوان با آن ها انجام داد؛
  5. به آسانی و در زمان نسبتا کمی برپا میشود؛
  6. برای نصب تجهیزات پیچیده یی نیاز ندارند؛
  7. با قیمتی کمتر در مقایسه با بقیه انواع سقف، می توان فضا های وسیع را پوشش داد؛
  8. قابل بازیافت و دوست دار محیط زیست؛
  9. تعمیر آن ها به آسانی صورت می گیرد؛

در صورتی که بخواهید آن ها را عوض کنید، به راحتی تعویض یا برداشته می شوند.