فونداسیون سازه چادری و کاربرد کابل‌ها در ساختار چادری

در سازه چادری و سقف های پارچه ای (سازه پارچه ای) کابلهایی به کار برده میبریم! کابل های فولادی با استواری بالا برای خلق سقف های با طول طولانی کارآمد هستند. آنها فقط در برابر فشارهای محوری در برابر بارها مقاومت می کنند. در حالی که کابلها برای ظرفیت باربری فراهم شده هزینه نسبتاً کمی دارند. اما در ساخت مقایسه های دیگر باید سایر اجزای لازم سیستم در نظر گرفته شود. با افزایش دهانه، هزینه این مؤلفه ها به آرامی افزایش می یابد. برآیند اینکه، هر چه منطقه عاری از ستون مورد نیاز بزرگتر باشد. احتمال اینکه در سازه پارچه ای در اصفهان، سقف کابل مینیمم مخارج برای مساحت منطقه باشد، افزون تر می باشد.

سایر اجزا به غیر از کابل های مورد نیاز، تکیه گاه ها و لنگرگاه های عمودی هستند. برای تأمین لزومات عمودی لازم در داخل سازه چادری، به حمایتهای عمودی نیاز است. زیرا کابل ها پایین تر از تکیه گاه خود قرار دارند. معمولاً کابلها روی پستها، برجها یا دیوارها پشتیبانی می شوند.

کاربرد کابلها در سازه چادری

کابل های استیل با استواری افزوده در طی بیست و پنج سال گذشته برای سازه های سقفی محیط بسیار مورد بهره بوده اند. دو مورد متمایز هنگام کاربرد کابل های فلزی در سازه چادری وجود دارد. در سازه های مدرن سقف، اولین فرصت، بهره جویی کابل ها فقط برای تعلیق ساختار سقف حقیقی است. این می تواند معمولی باشد. تمثیل تیرها، طناب ها و غیره یا یک قاب فضایی. در این حالت، ساختار سقف کاذب پارچه ای به جای پشتیبانی، در واقع از کابل های فولادی بالای پشت بام معلق است نیروهای کششی را به لنگرهای مناسب منتقل می کند. سازه های مدرن سقف، سقف های کابلی ماندنی هستند.

نمونه های بسیاری از این گونه ساخت و ساز به عنوان ساختمان های صنعتی موجود می باشد. در آن ساختار سازه چادری در اصفهان، یا به صورت یک تکی یا به عنوان یک پوشش دوتایی، از کابل ها به حالت تعلیق در آمده است. به نوبه خود روی تابلوهای محکم و بالاتر از سطح سقف لنگر می شوند.

در این نوع ساخت و ساز، کابلها به عنوان عناصر تعلیق ساده رفتار می کنند. در حالی که ساختار سقف خود مانند یک واحد مقاومت در برابر بار معمولی رفتار می کند. مشمول لحظه ها، کات ها و انواع دیگر اثر عمل می شود. در مدرن سقف پیش بینی می شود که عناصر معلق، حتی در زیر وزش باد، به دلیل وزن سازه چادری، همچنان در تنش باشند.

موارد استفاده سازه چادری کابلی

احتمال دوم بدست آن سازه چادری که کابل های فولادی عضو مؤثر ساختار سقف هستند، نشان داده شده است. نه فقط نقاله توان از سازه تا لنگرگاه ها. در این نوع ساخت و ساز (سازه پارچه ای)، خود کابل ها در برابر بارهای مختلف خارجی پایداری می کنند. رفتار خاص آنها عمیقاً بر فرمهای ساختاری مورد استفاده تأثیر گذاشته و روشهای جدید اجرای را تحمیل کرده است. همان‌طور که در شکل 1 مشاهده می کنید.

از سازه چادری مدرن سقف، برای ستر استادیوم ها، عرصه ها، استخرهای شنا، سالن های تفریحی و سایر ساختمان‌های بهره جویی می گردد. هم‌زمان یک منطقه بزرگ برای اجتماعات عمومی و جلوه زیبایی شناسی استثنایی هم‌زمان لازم است.

اولین مشکل از این واقعیت ناشی می شود که کابل انعطاف پذیر است. این فرمی را با بارهای اعمال شده فرض می کند. در حالی که الزامات هندسه و ساختمانی تقاضا را دارد که سازه دارای شکل مشخص باشد. هرگونه انحراف از آن فرم به دلیل عملکرد بارهای اعمال شده باید به حداقل برسد. برای پاسخگویی به این نیاز، باید یک پیش فرض در سازه وارد شود که باید با شکل دلخواه سازگار باشد. در صورت ترکیب با بارهای اعمال شده، باید تغییر شکل را بین حد تعیین شده حفظ کند. بنابراین ممکن است design شامل استفاده از سیره ریاضی “یافتن فرم” باشد که توسط نرم افزار مناسب اجرا شده است.

سازه چادری و کابلها

شکل 1: سازه چادری و کابلها

ویژگی دیگر سازه کابلی

ویژگی دیگر این سازه ها رفتار غیر خطی هندسی آنها است. تغییر شکلها نقش اساسی در تحلیل دارند و اصل ابراز اثرها معتبر نیست.

سرانجام، یک مشکل مهم در ارتباط با این ساختارها حساسیت آنها به بی ثباتی آیرودینامیکی است. به عنوان مثال: بال‌بال زدن. این حساسیت لزوم خاصی را در طراحی و جزئیات ساختاری این سیستم ها اعمال می کند. خصوصاً آنهایی که از غشایی ساخته شده از پارچه سبک به عنوان روکش استفاده می کنند.

لزوم سختی در هنگام بارگذاری عرضی و لنگرگاهها عوامل اصلی تعیین کننده سازه های کابل هستند. همان‌طور که در شکل 2 مشاهده می کنید.

ساختار سازه چادری کابلی تک به دلیل انعطاف پذیری آنها مشخص می شوند. آنها نیاز به سفت شدن دارند تا از تغییر شکل با هر تغییر در بار جلوگیری کنند. آنها را قادر به ایستادگی در برابر صعود در اثر باد نمایند. در سازه چادری، باد های برافروخته می توانند نوسانات ایجاد کنند. مدرن سقف با در نظر گرفتن تمامی احتمالات و استانداردهای سایبان برای مکانهای متفاوت خدماتی به شما عرضه میدارد.

سازه چادری و ویژگی کابلها

شکل 2: سازه چادری و ویژگی کابلها

کابل و سازه های تنشی

  • روشهای اصلی تأمین ثبات عبارتند از:

بار دائمی اضافی که از پشت بام پشتیبانی شده یا به حالت تعلیق درآمده است.

  1. اعضای سفت و سخت که به عنوان تیرها عمل می کنند، در جایی که بار دائمی برای مقابله با نیروهای بالادستی کاملاً مناسب نباشد. اما در جایی که استحکام خمشی کافی برای مقابله با نیروهای بالابر خالص وجود داشته باشد. در عین حال بهره گیری از کابل هادر سازه چادری برای کمک به مقاومت در برابر اثرات بارگیری جاذبه ایده آل میباشد.