10 مورد از تفاوت های کناف و سقف کشسان

تفاوت سقف معلق (کناف) و کشسان

مزایا سقف معلق (کناف)

سقف کشسان – مزایا

سقف معلق (کناف) چگونه نصب می شود؟

کاشی های سقف

تیغه جدا کننده

باریسول – معایب

شکل 1 نمونه سقف کشسان

شکل 2 سقف کشسان معلق

10 مورد از تفاوت های کناف و سقف کشسان

کناف یک شرکت استرالیایی تولید کننده انواع سقف معلق است. سقف کشسان نیز یک نوع سقف معلق می باشد. در واقع هر نوع سقف دیگری جز سقف های گچی و سنتی، یک نوع سقف معلق می باشد. ما در این مطلب به برسی سقف های معلق کناف می پردازیم. سقف معلق سقف کاذب ثانویه ای است که با فاصله از سقف اصلی نصب می شود. با نصب این نوع سقف فاصله ای 3 الی 8 اینچی بین دو سقف ایجاد می شود. به همین دلیل نیز به آن ها سقف معلق گفته می شود.

تفاوت سقف معلق (کناف) و کشسان

هر گونه سقف غیر گچی، یک سیستم سقف معلق است. لذا سقف کشسان یا باریسول نیز یک نوع سقف معلق اند. تفاوت این سقف با سایر گونه های سقف معلق، تنها خاصیت کشسانی آن می باشد.

مزایا سقف معلق (کناف)

باریسول نیز یک نوع سقف معلق می باشد. فضای خالی ایجاد شده بین دو سقف، جای خوبی برای سیم کشی و سایر اتصالات می باشد. از این رو این سقف ها در مراکز تجاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این فضا مکان مناسبی برای نصب دتکتور حریق، سیستم تهویه، آنتن بی سیم و … می باشد. سقف های معلق عموما عایق صوتی هستند. سوراخ هایی که در کاشی های سقف معلق ایجاد می شود، از اکو صدا در اتاق جلوگیری می کند. 100 درصد از نفوذ صدا جلوگیری نمی کنند اما نسبت به سقف های دیگر، عایق بهتری می باشند. نمونه سقف کشسان را در شکل 1 مشاهده می کنید.

سقف کشسان

شکل 1 نمونه سقف کشسان

سقف کشسان – مزایا

سطح سقف کشسان کاملا صاف و یک دست است. نیازی به رنگ و سیمان کاری ندارد. به خوبی سیم کشی ها را در دل خود پنهان می کند. مهمترین ویژگی این که در انواع طرح ها و رنگ های مختلف قابل سفارش است. این سقف ها می توانند به انتخاب شما مات، براق، ساده و … باشند. حتی اگر از نوع سقف کشسان پرینتی استفاده کنید، میتوانید طرح مورد نظر خودتان را روی سقف چاپ کنید! نکته جالب دیگر اینکه این سقف ها در برابر نفوذ آب مقاوم هستند. تمامی سیستم های استاندارد نور پردازی را میتوانید روی این نوع سقف پیاده کنید. اگر از ظاهر سقف خسته شدید، بدون تعویض پایه ها، می توانید تنها صفحه رویی را عوض کنید. دیگر مزایا می توان به نصب آسان (حتی توسط یک نفر)، سبکی، عمر بالا (20 الی 25 سال) اشاره کرد.

سقف معلق (کناف) چگونه نصب می شود؟

مرحله اول اندازه گیری درست تمام زوایا اتاق است. این مرحله برای طراحی سقف کشسان، ضروری است. اگر سقف دقیقا اندازه و مناسب طراحی شود، دیگر نیز به برشکاری ثانویه نخواهد بود. لذا هیچ گونه کثیف کاری در محل انجام نمیشود! ابتدا باید پایه ها یا به اصطلاح گرید ها نصب شوند. پس از نصب آن ها، نوبت به جا انداختن پنل (کاشی) های سقف می رسد. البته به جز گرید، از سیستم میله های موازی نیز استفاده می شود. بدین صورت که میله هایی به صورت موازی به عنوان پایه نصب می شوند. سپس پنل یا کاشی ها روی این میله های موازی قرار می گیرند. پس از نصب گرید ها (قبل از جای گذاری کاشی ها)، سیستم نور پردازی، اسپیکر و … باید نصب شود.

سقف کشسان

کاشی های سقف

تنوع کاشی ها در طرح و رنگ بسیار زیاد است. این بدین معناست که هر سلیقه ای میتواند طرح مورد نظر خود را پیدا کند! در ساخت کاشی ها از اجناس متنوعی استفاده می شود. برای مثال می توان به فلز، الیاف معدنی، صفحه های گچی و … اشاره کرد. سایز این کاشی ها عموما 600*600 م.م یا 600*1200 م.م می باشد. البته کاشی ها در سایز های دلخواه دیگری نیز در دسترس می باشند.

تیغه جدا کننده

پس از نصب سقف معلق تیغه جدا کننده نیز میتواند، به دلخواه، نصب شود. این تیغه در فضای خالی بین سقف اصلی و سقف ثانویه قرار می گیرد. مانند کاشی ها، این تیغه ها نیز در طرح ها و رنگ های مختلف دلخواه مشتری تولید می شوند. این تیغه صرفا نمایی شیک به محیط منزل می دهد. تنها از نظر زیبایی حائز اهمیت است و کاربرد دیگری ندارد. پس از نصب تیغه باید ایمنی های لازم را به عمل آورد. ممکن است فضای جدید ایجاد شده، موجب انتقال صدای طبقات یا سبب گسترش آتش سوزی احتمالی گردد. بنابراین باید از عدم وقوع این موارد، اطمینان حاصل کرد. انواعی را در شکل 2 مشاهده می کنید.

شکل 2 سقف کشسان معلق

باریسول – معایب

گرچه نصب این سقف ها سریع و راحت انجام می شود اما به تجهیزات خاصی نیاز دارد. برای مثال تفنگ تولید حرارت. لذا شخص شما نمی تواند به راحتی کار نصب را انجام دهد! به همین دلیل برای نصب باید از شرکت ها و نصاب ها کمک بخواهید. تولید این سقف ها نسبتا زمان زیادی طول می کشد. پس از سفارش، باید زمانی بیشتر از زمان صرف شده برای سقف های سنتی، صبر کنید محصول آماده شود. از دیگر معایب می توان به آسیب پذیر بودن سقف کشسان در برابر اجسام نوک تیز اشاره کنیم. برای مثال اگر از سقف کاذب پارچه ای برای آشپزخانه استفاده می کنید، باید حواستان به گوشه کابینت ها باشد. با پرت کردن جسم نوک تیز به هوا توسط کودک شما و برخورد با سقف، احتمال آسیب زیاد است.