مراحل نصب سازه پارچه ای

سازه پارچه ای و سازه سنتی | مقایسه

سازه 3بعدی

مراحل نصب

  1. انتقال تجهیزات
  2. برپایی تجهیزات در مکان نصب
  3. کسب اطمینان از نصب درست تجهیزات
  4. نصب پایه ها
  5. نصب اجزا اصلی
  6. نهایی کردن کارها

شکل 1 سازه مخروطی

شکل 2 فرآیند نصب

مراحل نصب سازه پارچه ای

در مقایسه با سازه های سنتی، استفاده از سازه های مدرن به صرفه است. یکی از انواع این سازه های مدرن، سازه چادری یا سایبان است. سازه های چادری هم اقتصادی هستند هم به راحتی و در مدت اندک نصب می شوند. سازه پارچه ای یک شبه برپا نمی شود اما نصب آن بسیار راحت است! به دلیل کم بودن اجزای قابل اتصال، عملیات نصب در مدت کمی تکمیل می شود. پس از ساخت و انتقال اجزا به مقصد مورد نظر، در عرض چند هفته نصب می شوند. تمامی مراحل ساخت و انتقال همگی توسط تیم مجرب مدرن سقف صورت می گیرد.

سازه پارچه ای وسازه سنتی | مقایسه

در بنا های سنتی اثر و فشار گرانش بر حجم و وزن سازه، آن را سرپا نگه میدارد. در سازه چادری این تراکم و فشار جای خود را به قابلیت کشسانی داده است. عملا، سازه ها ترکیبی از تراکمی و کشسانی هستند. سازه های پارچه ای عموما با کابل و سیم سر و کار دارند. در حالیکه بنا های سنتی نیاز به دکل یا تیرک هایی به عنوان پایه و اساس بنا دارند. در سقف کاذب پارچه ای در حقیقت کابل ها نقش دکل ها را به عهده دارند. سازه های پارچه ای در قیاس با سنتی ها به تجهیزات کم تری برای نصب نیاز دارند. لذا بسیار سبک تر و از نظر اقتصادی به صرفه ترند.

سازه چادری 3 بعدی

سازه های چادری انواع مختلفی دارد. یکی از آن ها سازه 3 بعدی است. سازه های 3 بعدی منحنی شکل هستند. این سازه ها با توجه به سطح انحنا به دو دسته زینی و مخروطی تقسیم میشوند. سازه های سه بعدی بدون اینکه از فرم بیافتند می توانند بعنوان سقف کشسان استفاده شوند. دلیل این امر شکل قرینه ی آن هاست. ترکیب قابلیت کشسانی و فشار باعث مقاوم شدن سازه در برابر آب باران، باد و … می شود. بنابراین هرچه انحنا و قابلیت کشسانی سقف بیشتر باشد، مقاوم تر خواهد بود. نمونه ای از سازه مخروطی را در شکل 1 مشاهده می کنید.

سازه پارچه ای مخروطی

شکل 1 سازه پارچه ای مخروطی

مراحل نصب

نصب هر سازه ای مراحل خاص خود را دارد. مراحل با توجه به شکل سقف کشسان، کابل ها و سیم ها، کاربرد و … متفاوت خواهند بود. اما پروسه نصب در همه ی آن ها یکسان است. در حقیقت نصب سازه پارچه ای 6 مرحله اصلی دارد. این مراحل را باهم مرور می کنیم:

1. انتقال تجهیزات

خب در این مرحله باید تمامی وسایل به مکان نصب منتقل شوند. چون سازه پارچه ای عموما در ارتفاعات نصب می شود، باید وسایل ایمنی کاملا در نگر آورده شود. تیمی که بر تجهیزات نظارت دارد باید کاملا ماهر باشد. در غیراینصورت افراد حین نصب متوجه خواهند شد که فلان ابزار مورد نظر را همراه ندارند! می توان گفت این مرحله مهمترین مرحله است. اگر به درستی انجام شود موجب تسریع و تسهیل باقی مراحل خواهد شد.

2. برپایی تجهیزات در مکان نصب سازه پارچه ای

ابتدا باید محیط را از هرآنچه که مانع از فعالیت افراد می شود تخلیه کرد! حال افراد مدرن سقف، هر آنچه را که برای نصب سازه چادری نیاز است ردیف می کنند. داربست، میله، ابزار ایمنی و … همگی به بهترین نحو برای هرگونه حفاظت جانی و مالی برپا می شود.

3. کسب اطمینان از نصب درست تجهیزات

در این مرحله، متخصصان همه چیز را چک میکنند. داربست ها، ابزار، بالابر ها و … همگی باید قبل از شروع به نصب چک شوند. افراد ما در حوزه جانی و مالی ریسک نمی کنند. پیشگری همیشه منطقی تر است. بنابراین همه چیز را به دقت چک می کنیم تا اتفاق ناخواسته ای ما را غافلگیر نکند.

4. نصب پایه های سازه چادری

اکثرا سازه پارچه ای به پایه هایی نیاز دارد که وزن سازه را به دوش کشند. این پایه ها می توانند سیم یا کابل یا ترکیبی از هر دو باشند. در این مرحله تمامی پایه ها نصب می شود. پس از نصب، باید از درستی نصب آن ها اطمینان حاصل کرد. افراد چک می کنند که همه چیز به درستی در جای خود قرار گرفته باشد. همچنین مقاومت پایه ها را نیز بررسی می کنند.

5. نصب اجزا اصلی سازه پارچه ای

دو فرآیند اصلی در برپایی سقف کاذب پارچه ای وجود دارد. در مرحله اول تمامی اجزا روی زمین به هم متصل می شوند. سپس به کمک جرثقیل یا بالابر بالا برده می شوند. در مرحله دوم، سایبان روی پایه های از پیش بنا شده مستقر می شود. روش های استقرار سایه بان ها متفاوت است. پس از استقرار پوشش کشسان، باید آن را به پایه ها وصل و محکم کرد. گاها سازه از چندین قسمت تشکیل شده است. هر کدام از قسمت ها باید جداگانه نصب و در آخر به هم متصل شوند. هر سازه روش نصب و اتصال متفاوتی دارد اما این پروسه ها در همه مشترک است! این مرحله در شکل 2 نشان داده شده است.

سازه پارچه ای کابلی

شکل 2 سازه چادری فرآیند نصب

6. نهایی کردن کارها

پس از اینکه تمامی مراحل نصب سازه پارچه ای به خوبی پیش رفت، وقت نهایی کردن کار هاست. افراد در این مرحله هر آنچه را در مرحله 2 برپا کرده اند، جمع می کنند. همچنین اگر خرابی یا کثیفی به بار آمده، آن را درست و تمیز می کنند. در آخر قبل از استفاده یک تست کنترل و تضمین کیفیت (QA/QC) از محصول گرفته می شود.